2012. március 24.

Engedjünk a zsarolásnak?

Budapest Airport másfélmilliárd forint adókedvezményt kapott, de továbbra is elsősorban saját dolgozóin akar spórolni. Ezzel egy egész régiót taszíthat szociális válságba. A LESZ-nek nem tetszik a cégvezetés legutóbbi ultimátuma, mert valójában újabb elbocsátásoknak ágyazhat meg néhány hónapon belül. Bármilyen döntés előtt meg kell kérdezni a dolgozókat.

Érdekes hírek láttak napvilágot a sajtóban. Egy ügyesen kilobbizott, tavaly év végi törvénymódosítással – amely állítólag utólag a miniszterelnököt is felháborította – mintegy másfél milliárd forint adót „úszhat meg” a repülőtér az idei évben. Ez a pénz fájón hiányzik a környező települések és kerületek kasszájából, akiknek az elbocsátások komoly anyagi terhet jelentenek. Joggal várhatjuk ezek után, hogy a BA kivegye részét a munkahelyek megőrzéséből.

A tárgyalások azonban mást mutatnak. Hiába hoztunk fel több költségcsökkentő javaslatot is, a vezetőség láthatóan csak az embereken akar spórolni. Kisebb eredményeket már sikerült elérni, de az összkép így is lesújtó. Az utasbiztonsági területen – úgy tűnik – sikerül minden munkahelyet megőrizni. A cégnél összesen a tervezett 228 helyett már „csak” 180 embert akarnak elküldeni. Szinte minden területen sikerült 1-2 állást megvédeni. Sikerült megértetnünk a vezetőséggel azt is, hogy a cafetéria-keret tervezett csökkentése elfogadhatatlan volna, mert sokak megélhetése múlik a béren kívüli juttatásokon.

A cégvezetés (és jogász tanácsadóik) most épp egy ultimátummal próbálkoznak. Ha nem fogadjuk el pillanatnyi ajánlatukat szombat 14.30-ig, akkor visszakoznak, és az eredeti létszámot küldik el – legalábbis ezzel riogatnak. A LESZ szerint a fenyegetésekbe csomagolt ajánlat elfogadásának három fő akadálya van:

(1.) A megállapodás nem vonatkozik arra az esetre, ha végül bezárják az 1-es terminált, és erre nagy esély van sajnos. Ebben az esetben újabb több száz ember állása kerül veszélybe, akár néhány hónapon belül. Tehát, nem jelent igazi biztonságot a megállapodás azoknak sem, akik most a cégnél maradnának.

(2.) Biztosak vagyunk benne, hogy még több tucat munkahelyet lehet – és ezért kötelességünk – megvédeni. Ha muszáj elküldeni valakit, akkor a tapasztalt, rendszeresen átvilágított, sok éve munkaszerződéssel dolgozó kollégák élvezzenek védettséget. A hivatalosan idényjelleggel alkalmazott kölcsönzött dolgozókat könnyebb lesz visszavenni is, ha a nyári időszakban magára talál a repülőtér forgalma.

(3.) Más területeken – tanácsadói és beszállítói szerződések, havonta több tízezer eurós vezetői fizetések, gépkocsi-flotta – könnyen többet lehetne spórolni, és nem a dolgozók további sarcolásával, a környező önkormányzatok szociális ellátórendszereinek túlterhelésével. Ráadásul, a cég maga is elismeri, hogy az idén csak keveset tudna megtakarítani a leépítésekkel, hiszen először ki kell fizetnie mintegy 800 millió forint végkielégítést.

A LESZ ezért jelen formájában nem írja alá a vezetőség ultimátumát. Az a minimum egy ilyen kiélezett helyzetben, hogy „elmegyünk a falig” a tárgyaláson, és megkérdezzük tagjainkat és képviselőinket. Ezt kérjük a másik két szakszervezettől is. Körbeküldjük az ultimátum szövegét, és arra kérünk, hogy oszd meg velünk véleményedet, területi képviselődön keresztül, vagy a LESZ-irodában személyesen. Természetesen leveleket, emaileket is örömmel fogadunk.

Barátsággal,



A LESZ vezetése
______________
Érted
dolgozunk.


Nincsenek megjegyzések: