2012. március 19.

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet állásfoglalása a Budapest Airportnál kialakult helyzetről

2012. március 19.

 
A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet megütközéssel szemléli a Budapest Airport (BA) ésszerűtlen megszorításait, amelyek részeként várhatóan bezárják a repülőtér 1-es terminálját, és megszüntetik munkahelyek százait, közvetve több ezer család megélhetését veszélybe sodorva.

 
A repülőtér 1-es termináljának bezárása sajnos nem meglepő a Malév leállása után, és aláhúzza annak fontosságát, hogy valamilyen formában mielőbb szükség van egy új nemzeti légitársaság elindítására. A Budapest Airport maga is fontos szereplő volt a Malév csődjéhez vezető folyamatban, az éveken keresztül – az euró/forint árfolyamra tekintet nélkül – emelt, devizában beszedett reptéri illetékekkel és díjakkal hozzájárult a légitársaság bukásához. A repülőtér saját elhibázott üzleti tervét, beváltatlan fejlesztési vállalásait igyekezett megtámasztani a regionális versenytársakénál jóval magasabb díjakkal.

Sajnos a cég a következmények mérséklésére sem tesz erőfeszítéseket. A csoportos leépítések a BA-nál és leányvállalatainál egyelőre inkább tűnnek kipipálandó feladatnak, mint valódi egyeztetésnek. Nincs jele, hogy a nyugat-európai bérszínvonalon alkalmazott menedzsment kész lenne bármiféle áldozatvállalásra, hogy szolidaritást vállalnának beosztottaikkal, végső soron a vállalattal. 

A LESZ hiába kért részletes adatokat a cég gazdálkodásáról, a legfontosabb kiadási tételeket az „egyéb” kategória takarja – ez a költségvetési fejezet a teljes bértömeg csaknem kétszeresére rúg. Ez rejti a menedzserek esetenként havi több tízezer eurós fizetését, és a tanácsadói szerződéseket is. Ez utóbbiak szükségességével kapcsolatban a dolgozóknak komoly kételyei vannak, különösen Rényi-Vámos Krisztina korábbi jogi igazgató letartóztatása óta. Ráadásul épp e keretből fizetett külsős jogászok vezetik a leépítési tárgyalásokat, miközben működik önálló jogi igazgatóság a cégnél. Az is borzolja a kedélyeket a cégnél, hogy a közelmúltban került sor egy valóságos flottányi, 10 millió forintnál drágább gépkocsi beszerzésére – köztük egy sportkupééra is – a menedzsment számára.

A leépítések a biztonsági területet is súlyosan érintik. Az intézkedések nyomán előfordulhat például, hogy az egyik portánál egyszerre összesen egy fő fog szolgálatot teljesíteni. A LESZ nem szeretne részletes példákkal szolgálni rosszindulatú egyének vagy szervezetek számára, de emlékeztet rá: mindenképp el kell kerülni a légikikötő újabb biztonsági leminősítését. Az előző „rangfosztáshoz” is az vezetett, hogy a vezetőség éveken keresztül figyelmen kívül hagyta az érdekképviselet munkakörülményekre, létszámra és műszak-beosztásokra vonatkozó figyelmeztetéseit.

Nincsenek megjegyzések: