2012. március 28.

Törvénysértés árán is erőlteti a leépítéseket a Malév GH

Már csak az igazságszolgáltatásban bíznak a földi kiszolgálócég munkavállalói

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleménye - 2012. március 28.


A Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult a LESZ, mert a Malév Ground Handling Zrt. vezetése nem tett eleget egyeztetési kötelességének, és a hivatalos munkajogi kifogás ellenére sem függesztette fel az elbocsátásokat, noha mindkettőre törvény kötelezné.

Nem peres eljárásban kéri az igazságszolgáltatástól a LESZ annak megállapítását, hogy szabálytalanul kezdett bele a leépítésekbe a Malév-csoport földi kiszolgáló cége, a Malév Ground Handling (MGH). A leányvállalatot vezető Limburger Lóránt – aki egyben a közelmúltig az egész Malév-csoport első embere volt – sajátos választ adott a légitársaság leállására. Egyik első intézkedéseként technikai berendezéseket adott kölcsön a közvetlen vetélytárs Celebi GH-nak. Ezzel párhuzamosan a Malév GH-nál bejelentette a csoportos leépítéseket.

A sietségről mi sem árulkodik jobban, hogy az eredeti tervekhez képest máris módosítani kellett a leépítési keretszámokat, mivel kiderült, hogy egész osztályok válnának működésképtelenné, ha a cégvezetés eredetei „terve” valósulna meg. Az eredetileg tervezett 450 fős keretet előbb 380-ra, végül még tovább csökkentették. Miközben a cég presztízse és versenyképessége komoly pofont kap, a középtávon elérhető megtakarításokat teljesen kioltják a végkielégítésekre költött százmilliók, illetve a megmaradó, kevésbé tapasztalt kollégák speciális képzéseinek, vizsgáinak költségei.

A cég eljárása olyan, nemzetközi egyezményekkel is körülbástyázott alapelveket sért, mint az egyesülési és szervezkedési szabadság, kollektív tárgyaláshoz való jog, hátrányos megkülönböztetés tilalma vagy a munkavállalók képviselőinek védelme.
A leépítés több ponton is (3, 23, 94/B, 194/G §) sérti a Munka törvénykönyvét és az ENSZ Munkaügyi Világszervezete, az ILO égisze alatt született 87., 98., 111. és 135. nemzetközi egyezményt, mert:
  • a létszámleépítés ügyében tartott konzultáción nem szolgáltatott adatokat, háttérszámításokat a tárgyaló feleknek az elbocsátások szükségességéről és költségeiről;
  • csak több hetes késéssel dolgozta ki az elbocsátások egyetemesen érvényes kritérium-rendszerét, amivel határidőket sértett;
  • a cégvezetés nem reagált a szakszervezet február 27-én kelt egyeztetési kérelmére;
  • a végül nyilvánosságra hozott kritériumoktól többször önkényesen eltért, jellemzően a LESZ tagjainak és területi képviselőinek kárára, a lesz 15 képviselőjéből 12 lapátra kerülhet, miközben a leépítés aránya a teljes állományban nem éri el az 50 százalékot;
  • a humánpolitikai igazgató az egyik konzultáción kijelentette, hogy a középvezetők önkényes döntésének függvénye, ki maradhat, és ki veszíti el az állását;
  • a csoportos elbocsátások bejelentése után korábban kölcsönzött munkavállalókat vett fel az elbocsátandók helyére;
  • a LESZ hivatalos munkaügyi vitát kezdeményezett, a cégvezetés ennek ellenére sem függesztette fel a leépítéseket.

A kapkodó leépítés sérti a cég és a tulajdonos magyar állam érdekeit is, mert:
  • a vezetőség meg sem próbálta a versenytársak kárára, ügyfélszerzéssel lekötni a Malév leállásakor felszabadult kapacitásokat;
  • a legtapasztaltabb, hosszú évek, évtizedek óta a cégnél dolgozó kollégákat küldik el, jóval magasabb végkielégítéseket jelent;
  • a speciális jogosítványok és végzettségek megszerzése további milliós költséget jelenthet munkavállalónként;
  • a legrégebb óta a repülőtéren dolgozó, évről évre átvilágított kollégák lecserélése újabbakra pénzben kifejezhetetlen biztonsági kockázatot is jelent;
  • a cég már nem fog kellő kapacitással, humán-tőkével rendelkezni az új járatok, és egy esetleges új nemzeti légitársaság kiszolgálásához sem, piaci pozíciói a leépítés miatt romlanak;
  • a szakszervezeti képviselők elküldése nyomán kártérítési perekre számíthat a vállalat.
  • A vezérigazgató korábbi munkahelyén, a Celebi-nél az ILO már vizsgálja az elmúlt évek hasonló jogsértéseit. Ha az állami tulajdonú Malév GH-nál megállapítják a nemzetközi egyezmények megsértését, az Magyarország számára komoly presztízsveszteséget jelent.


A LESZ azt kéri a bíróságtól, hogy nemperes eljárás során állapítsa meg, a cégvezetés megsértette a dolgozók és a szakszervezet jogait, a leépítések elindítása szabálytalan volt, így az eddig átadott felmondások is jogszerűtlenek.

* * *

A LESZ 2008 tavaszán, két szakszervezet összeolvadásával alakult. A hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja. A jelenleg több mint 1200 tagot számláló szervezet több ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír. Távlati célja ágazati szintű, tehát országos kollektív szerződés kidolgozása és elfogadtatása.

További információ:
Csorba Attila, a LESZ elnöke: 20/973-6290


Nincsenek megjegyzések: