A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleménye – 2012. április 5.
A Budapest Airport az átgondolatlan elbocsátásokkal és átszervezésekkel újabb biztonsági leminősítést kockáztat. A korábbi szabálytalanságok szemtanúinak elbocsátása komoly kártérítésekhez vezethet.
A Budapest Airport több mint 280 alkalmazottjától vált és válik meg a következő hetek során, a repülőtér forgalmának csökkenésére hivatkozva, és ebben a számban az I. terminál esetleges bezárása még nem tükröződik. Az elbocsátásokat követően változnának a munkarendek is, amit szakmailag semmi sem indokol. A 2009-es 11 napos sztrájk esetén egy ilyen terv okozta a legnagyobb feszültséget, végül munkabeszüntetéshez vezetve. Egészségkárosodást is okozhat a tervezett, rendszeres, hajnali 2-3 órai munkakezdés – ami igen közel áll a kényszermunka nemzetközileg elfogadott meghatározásához.
A leépítésekkel párhuzamosan aggasztó munkaerő-hiány alakult ki több területen, már most is. A porták egy részét bezárták, máshol pedig egyszerre csupán egyetlen fegyveres őr teljesít szolgálatot. Ez nem csak a gépjárművek – például a cateringet szállító teherautók – átvizsgálását, beengedését teszi lassabbá, hanem egyéb kockázatokat is rejt magában.
Úgy tűnik, a leépítéseket a repülőtéri cégek, köztük a BA is, arra is megpróbálják felhasználni, hogy a kínos esetek szemtanúitól is megszabaduljanak. Az elmúlt években többször nagy port kavart az utasokat átengedő automata ajtók visszanyílása – az is előfordult már, hogy schengeni és nem-schengeni utasok keveredtek, órákra megakasztva a reptér működését. Egy másik esetben, tavaly nyáron a BA és a repülőtéri rendőrség egy buszvezető, K. Sándor nyakába akarta varrni a kapu visszanyílását, elhallgatva, hogy az automatika korábban sem működött megfelelően.
Azonban idén februárban jogerős bírósági végzés mondta ki, hogy a Malév GH (Malév-csoport földi kiszolgáló cége) alkalmazásában álló buszvezető ártatlan volt, az ajtó műszaki hiba miatt nyílt ki. A legutóbbi ügyben érintett tanúknak felmondtak a Malév GH-nál és a BA-nál – de más vállalatoknál is jellemző, hogy igyekeznek lapátra tenni, aki korábban házon belül felemelte szavát a szabálytalanságok ellen.
A közelmúltban érkezett Ryanair kiszolgálása kapcsán a Budapest Airport több igencsak aggályos intézkedést is hozott. A légitársaság menedzserei két hét alatt jutottak hozzá a legszigorúbban őrzött területekre is belépést engedő, ún. „piros” belépőkártyákhoz, miközben a 185/2010 számú Európai Bizottság által kiadott direktíva ezt egy öt évre visszamenő, alapos biztonsági átvilágításhoz köti. Nem valószínű, hogy két hét elegendő lett volna erre. Az eset a villámgyorsan „levizsgáztatott”, a bíróság jogerős ítélete szerint szabálytalanul alkalmazott görög sztrájktörőkére emlékeztet.
A Ryanair gépek kiszolgálása is problémás. A repülőkhöz nem kapcsolódnak utashidak, az utasok lépcsőket használnak. Komoly kockázat, hogy a lépcsőn leereszkedve több száz métert kell mobil fémkordonok között megtenniük a repülőtér gurulóterében. A kordon-elemeket akár egy nagyobb széllökés, vagy egy sugárhajtómű is elmozdíthatja helyükről. A repülőgépek, a jelenlévő emberek és egyéb berendezések is veszélybe kerülhetnek, ha egy ilyen eszköz egyszer elszabadul.
Ez a rövidlátó, felelőtlen és kockázatos politika veszélybe sodorja a repülőtér egyszer már elveszített európai uniós biztonsági minősítését. Ha ez ismét bekövetkezne, az egész országnak kárára volna, amiért kizárólag a jelenlegi menedzsment lenne okolható.
Együttműködésre volna szükség, mert a biztonsági kockázatok elleni eredményes harc egyik alapfeltétele a valódi párbeszéd menedzserek és beosztottak között – ez szerepel az EU és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) stratégiájában. Szörnyű következményei lehetnek annak a jelenlegi gyakorlatnak, hogy a hiányosságokat, hibákat jelző munkavállalókat az elismerés és megbecsülés helyett igyekeznek eltávolítani a repülőtérről.
* * *
A LESZ 2008 tavaszán, két szakszervezet összeolvadásával alakult. A hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja. A jelenleg több mint 1200 tagot számláló szervezet több ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír. Távlati célja ágazati szintű, tehát országos kollektív szerződés kidolgozása és elfogadtatása.
További információ: Csorba Attila, a LESZ elnöke, 20/973-6290, www.lesz.org.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése