A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleménye – 2012. február 29.
A földi kiszolgálással foglalkozó Malév-leányvállalatnál ezekben a napokban is óriási károk érik a tulajdonos magyar államot. A cégvezetés technikai berendezések kölcsönadásával a konkurenciának kedvez, miközben a cég növekedési esélyeit szinte lenullázzák az átgondolatlan leépítéssel.
Az évek óta stabil nyereséggel működő Malév Ground Handling (MGH) földi kiszolgálócégnél érdemes lett volna megpróbálkozni a Malév kiesésével felszabadult kapacitások lekötésével: agresszív üzletszerzési politikával, elsősorban a török tulajdonú Celebi GH ügyfeleit lehetett volna megkeresni ajánlatokkal. A korábban épp a Celebit irányító Limburger Lóránt MGH-vezérigazgató ehelyett hozzálátott a Malév GH tudatos visszafejlesztéséhez. Úgy jelentettek be a csoportos leépítést a vállalatnál, hogy nincs kidolgozott üzleti stratégia, nem tudják, milyen működési modellhez keresik az optimális szerkezetű humánerőforrást – a gombhoz varrják a kabátot.
A 750 alkalmazott több mint fele kerülne lapátra a vezetőség tervei szerint. Az első egyeztetéseken a humánpolitikai vezető elmondta, a cégnél maradás kritériuma, hogy „egy adott vezető kivel szeretne együtt dolgozni”. Ez tükröződik az elbocsátásra kiszemeltek előzetes listájában is: a legfelkészültebb, legtapasztaltabb munkavállalók, illetve a LESZ képviselői és tagjai felülreprezentáltak az elküldöttek között. Úgy tűnik, azoktól akarnak megszabadulni, akik a jelenlegi menedzsmentre terhelő információkkal és bizonyítékokkal rendelkezhetnek. Az egyik területi szakszervezeti képviselőt közvetlen felettese megtartaná, azonban „felsőbb utasításra” mégis fel kellett írnia a leépítésben érintettek listájára. Ugyanolyan tisztogatás kezdődhet, mint amilyenre néhány éve a Celebi GH-nál került sor.
A rivális török tulajdonú földi kiszolgáló cégnél 2007-2008-ban szinte minden szakszervezeti képviselőt kirúgtak, gyakorlatilag felszámolva a munkavállalói érdekképviseletet. A Celebi GH ellen jelenleg az ENSZ Munkaügyi Világszervezete, az ILO folytat vizsgálatot, számos kifogásolható intézkedést elemezve. A cég török tulajdonosait láthatóan az sem zavarta, hogy a magyar bíróság egymás után ítélte meg a milliós kártérítéseket. Limburger Lóránt az ítéletek idején pedig már a Malév GH-t vezette.
A legtapasztaltabb Malév GH-s kollégák elbocsátása nem csak etikátlan, ezzel konkrét, „forintosítható” kár is éri a vállalatot, és a tulajdonos magyar államot. Míg egy „kezdő” munkavállaló elbocsátása esetén egy havi tétlenül töltött felmondási idő a munkáltató vesztesége, addig egy 10-15 éve itt dolgozó személy elbocsátása milliós végkielégítéssel, és a felmondási időre fizetett bérrel is jár.
Nehéz számszerűsíteni, de szintén milliós tétel a szükséges speciális vezetői és gépkezelői engedélyek megszerzése, a továbbképzések elvégzése, nem is beszélve egy-egy külföldi légitársaság speciális rendszerének ismeretétől. Még bonyolultabban összeszámolható, de ugyanilyen fontos a biztonság kérdése is: a Malév egyik fő erőssége az volt, hogy évtizedek óta nem került sor a földi kiszolgálásra visszavezethető balesetre – ez az összeszokott és rutinos, a hatóságok által folyamatosan átvilágított szakembergárda érdeme.
Közel tíz éve Váradi József vezérigazgatósága idején Limburger Lóránt egyszer már megpróbálkozott egy hasonló leépítéssel. Akkor a szakmai hibák miatt végül újra be kellett tölteni a megüresedett pozíciókat.
A Malév GH visszafejlesztésével párhuzamosan zajlik a vetélytárs helyzetbe hozása is. A Malév GH az elmúlt hetekben ugyanis technikai eszközök sorát – buszokat, vontatókat, mobil áramforrásokat – adta kölcsön riválisának, a Celebinek. A napokban készült, jelen sajtóanyaghoz mellékelt fényképen jól látszik a Malév-színekre festett vontató, amelyen a vezetőülés ajtajánál helyezték el a világoskék Celebi-matricát.
A LESZ álláspontja szerint megbocsáthatatlan hiba lenne hagyni, hogy a piacvezető földi kiszolgálócég Malév GH-t tönkretegyék. Nem csak önmagában érték a több milliárd forint forgalmú Malév GH: óriási jelentősége van az erős kiszolgálóbázisnak abban, hogy sikerül-e hamar alacsonyabb költségekkel elindítani egy új nemzeti légitársaságot, amire a magyar idegenforgalomnak is égető szüksége volna.
Az évek óta stabil nyereséggel működő Malév Ground Handling (MGH) földi kiszolgálócégnél érdemes lett volna megpróbálkozni a Malév kiesésével felszabadult kapacitások lekötésével: agresszív üzletszerzési politikával, elsősorban a török tulajdonú Celebi GH ügyfeleit lehetett volna megkeresni ajánlatokkal. A korábban épp a Celebit irányító Limburger Lóránt MGH-vezérigazgató ehelyett hozzálátott a Malév GH tudatos visszafejlesztéséhez. Úgy jelentettek be a csoportos leépítést a vállalatnál, hogy nincs kidolgozott üzleti stratégia, nem tudják, milyen működési modellhez keresik az optimális szerkezetű humánerőforrást – a gombhoz varrják a kabátot.
A 750 alkalmazott több mint fele kerülne lapátra a vezetőség tervei szerint. Az első egyeztetéseken a humánpolitikai vezető elmondta, a cégnél maradás kritériuma, hogy „egy adott vezető kivel szeretne együtt dolgozni”. Ez tükröződik az elbocsátásra kiszemeltek előzetes listájában is: a legfelkészültebb, legtapasztaltabb munkavállalók, illetve a LESZ képviselői és tagjai felülreprezentáltak az elküldöttek között. Úgy tűnik, azoktól akarnak megszabadulni, akik a jelenlegi menedzsmentre terhelő információkkal és bizonyítékokkal rendelkezhetnek. Az egyik területi szakszervezeti képviselőt közvetlen felettese megtartaná, azonban „felsőbb utasításra” mégis fel kellett írnia a leépítésben érintettek listájára. Ugyanolyan tisztogatás kezdődhet, mint amilyenre néhány éve a Celebi GH-nál került sor.
A rivális török tulajdonú földi kiszolgáló cégnél 2007-2008-ban szinte minden szakszervezeti képviselőt kirúgtak, gyakorlatilag felszámolva a munkavállalói érdekképviseletet. A Celebi GH ellen jelenleg az ENSZ Munkaügyi Világszervezete, az ILO folytat vizsgálatot, számos kifogásolható intézkedést elemezve. A cég török tulajdonosait láthatóan az sem zavarta, hogy a magyar bíróság egymás után ítélte meg a milliós kártérítéseket. Limburger Lóránt az ítéletek idején pedig már a Malév GH-t vezette.
A legtapasztaltabb Malév GH-s kollégák elbocsátása nem csak etikátlan, ezzel konkrét, „forintosítható” kár is éri a vállalatot, és a tulajdonos magyar államot. Míg egy „kezdő” munkavállaló elbocsátása esetén egy havi tétlenül töltött felmondási idő a munkáltató vesztesége, addig egy 10-15 éve itt dolgozó személy elbocsátása milliós végkielégítéssel, és a felmondási időre fizetett bérrel is jár.
Nehéz számszerűsíteni, de szintén milliós tétel a szükséges speciális vezetői és gépkezelői engedélyek megszerzése, a továbbképzések elvégzése, nem is beszélve egy-egy külföldi légitársaság speciális rendszerének ismeretétől. Még bonyolultabban összeszámolható, de ugyanilyen fontos a biztonság kérdése is: a Malév egyik fő erőssége az volt, hogy évtizedek óta nem került sor a földi kiszolgálásra visszavezethető balesetre – ez az összeszokott és rutinos, a hatóságok által folyamatosan átvilágított szakembergárda érdeme.
Közel tíz éve Váradi József vezérigazgatósága idején Limburger Lóránt egyszer már megpróbálkozott egy hasonló leépítéssel. Akkor a szakmai hibák miatt végül újra be kellett tölteni a megüresedett pozíciókat.
A Malév GH visszafejlesztésével párhuzamosan zajlik a vetélytárs helyzetbe hozása is. A Malév GH az elmúlt hetekben ugyanis technikai eszközök sorát – buszokat, vontatókat, mobil áramforrásokat – adta kölcsön riválisának, a Celebinek. A napokban készült, jelen sajtóanyaghoz mellékelt fényképen jól látszik a Malév-színekre festett vontató, amelyen a vezetőülés ajtajánál helyezték el a világoskék Celebi-matricát.
A LESZ álláspontja szerint megbocsáthatatlan hiba lenne hagyni, hogy a piacvezető földi kiszolgálócég Malév GH-t tönkretegyék. Nem csak önmagában érték a több milliárd forint forgalmú Malév GH: óriási jelentősége van az erős kiszolgálóbázisnak abban, hogy sikerül-e hamar alacsonyabb költségekkel elindítani egy új nemzeti légitársaságot, amire a magyar idegenforgalomnak is égető szüksége volna.
* * *
A LESZ 2008 tavaszán, két szakszervezet összeolvadásával alakult. A hazai légiközlekedési ágazat legnagyobb érdekképviseleti szerve, a MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) tagja. A jelenleg több mint 1200 tagot számláló szervezet több ferihegyi vállalatnál erős pozíciókkal bír. Távlati célja ágazati szintű, tehát országos kollektív szerződés kidolgozása és elfogadtatása.
További információ: Csorba Attila, a LESZ elnöke, 20/973-6290, www.lesz.org.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése