2012. február 6.

Szociális válsággal fenyeget a Malév csődje

bud.hu: "a Budapest Airport hamar átlépett a Malév utáni korszakba" (??)


Tízezernyi család megélhetése került veszélybe a tél közepén

A Magyar Polgári Légiközlekedési Szövetség közleménye
Budapest, 2012. február 3.

Nem csak az utasok, a Malév és a többi repülőtéri cég munkavállalói sem tudják, mi lesz a sorsuk. Szociális válság fenyeget, egy kisvárosnyi ember veszítheti el a megélhetését a tél közepén. Az államnak kell közbelépnie, hogy ez ne történjen meg, és hogy a tervezett új légitársaság is zökkenőmentesen tudjon majd elindulni.

A MAPLÉSZ aggodalommal figyeli a Malév vezetőségének legújabb lépéseit. A ma reggeli pánikszerű leállás, és az azt követő kapkodás sajnos a legrosszabbat sejteti: a vezetőségnek nem volt, nincs terve a helyzet kezelésére. Csakhogy olyan szociális válság fenyeget, amely azonnali, határozott intézkedéseket követel.

A Malév összesen 2600 főnek ad munkát. A repülőtéren dolgozó szakember-gárda sorsáról egyelőre nincs hivatalos információ, értesülések szerint a jövő héten jelentik be a csoportos létszámleépítéseket. Azonban, jóval több, mint 2600 család megélhetése került hirtelen veszélybe. A Malév adta a budapesti repülőtér forgalmának 40 százalékát. A repülőtéren mintegy harmincezer ember dolgozik – nem beszélve beszállítókról és alvállalkozókról. A mostani helyzet még akkor is egy kisvárosnyi ember megélhetését veszélyezteti, ha nem kerül sor a legrosszabbra, az 1-es terminál bezárására. Egyes cégeknél a szakszervezetek értesülései szerint már hetekkel korábban felkészültek a kényszerszabadságolásokra, és komoly elbocsátási hullám is következhet.

A fenyegető szociális krízis megoldására az elmúlt időszak és a mai nap tanulságai alapján a Malév vezetősége nem látszik alkalmasnak. Elégtelen az utasok tájékoztatása. Sokan panaszkodnak a telefonvonalak elérhetetlenségére. Eközben a Malév honlapján órákon át csak egy lakonikus, magyar nyelvű közlemény várja az érdeklődőket – ez nem tartalmazott semmilyen fogódzót a külföldi utasok számára, és hallgat a Malév-jegyeket korábban lefoglaló utasok jogairól. Jelen pillanatban is akadozik az információáramlás.

Fontos információ, hogy a Malév a légitársaságok nemzetközi szervezetének (IATA) tagjaként biztosítással rendelkezik, azaz a hoppon maradt utasokat más légitársaságok ingyen elszállítják a célállomásaikra. A korábbi Malév-vezető, Váradi József cége, a Malév ellen uniós vizsgálatot kezdeményező WizzAir ajánlata, miszerint „kedvezményes áron” hajlandó szállítani a Malév pórul járt utasait, emiatt a MAPLÉSZ szerint legalábbis aggályos: a nemzetközi szervezetnél vezetett biztosítás ugyanis fedezi a WizzAir minden felmerülő költségét.

A csődbe jutott Malév anyagi lehetőségei is korlátozottak immár. Eljött az idő, amikor a tulajdonos Magyar Állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találni. Nem csak a fenyegető szociális krízis diktálja ezt: a repülőtéri szakembergárda egyben tartása elengedhetetlen volna egy új, tiszta lappal induló magyarországi központú légitársaság beindításához is.

* * *

A MAPLÉSZ (Magyar Polgári Légiszállítási Szövetség) célja a magyar polgári repülésben működő szakszervezetek összefogása a hatékonyabb érdekvédelem érdekében. Tagszervezeteink képviselik a repülésben dolgozó gazdasági szakembereket, a légi utaskísérőket, a pilótákat, a földi kiszolgálókat és a műszakot.

További tájékoztatásért a MAPLÉSZ ügyvivőihez fordulhat:

Kiss Kálmán (HUNALPA) – 20/344-2840
Hortobágyi Ferenc (RMFSZ) – 20/537-7771
Csorba Attila (LESZ) – 20/973-6290

Nincsenek megjegyzések: